4 mei 2016

Boek: Firm of the Future 3.8

Firm of the Future 3.8; De Veerkrachtige Organisatie

De toekomst komt met onzekerheden en grote veranderingen op het gebied van economie, werk, samenleving, techniek, media, marketing, ondernemerschap en wetenschap. Organisaties kunnen zich hierop voorbereiden door middel van de BioBoom. Een aanpak gebaseerd op natuurlijke principes die onder de noemer Biomimicry ons helpt te leren van de natuur. Dit boek helpt u verder door het benoemen van 8 aandachtsgebieden die elke organisatie in meer of mindere mate dient te bewaken om een Firm of the Future 3.8 te worden: De Veerkrachtige Organisatie.

In dit zeer interessante boek legt visionair en verandermanager Els Martijn uit met welke uitdagingen de Firm of the Future 3.8 te maken krijgt. Zij geeft niet alleen inzicht in wat op ons afkomt maar biedt ook oplossingen aan voor elke manager die worstelt met deze nieuwe facetten van het moderne managementschap.

De BioBoom is een aanpak die veerkracht in organisaties ontwikkeld op een natuurlijke manier.  De Firm of the Future 3.8 is dan ook een nieuwe kijk in een oud (natuurlijk) jasje.

Achtergrond

Veranderen is een onderdeel van ons dagelijks leven. Organisaties voeren de ene verandering na de andere door om de ontwikkelingen in de maatschappij en op het economisch front zo goed mogelijk te kunnen volgen. Ondanks dat we zo ervaren zijn geworden met veranderen, blijkt dat complexe verandertrajecten vaak mislukken. Iedere verandering vraagt namelijk om een specifieke aanpak en elke doelgroep vraagt om een andere benadering. Die combinatie van voorwaarden blijkt lastig te behalen, zeker omdat het idee van verandering bij het gros van de mensen instinctief weerstand oproept.

Managers zijn opgeleid om te sturen en lineair, wiskundig, te denken. Helaas zijn de maatschappelijke bewegingen dusdanig dat deze aanpak niet meer werkt. Het mobiliseren van de kennis en kunde van de medewerkers, het gevoel weer een rol geven bij beslissingen en continu aanpassen aan de omgeving is de nieuwe werkelijkheid.

Biomimicry komt van het Griekse bios wat leven betekent en mimesis, imitatie. Het is de wetenschap en de kunst van het imiteren van biologische, natuurlijke, ideeën om zodoende  menselijke toepassingen uit te vinden, te verbeteren en duurzamer te maken. Kijkend naar de natuur kunnen we nieuwe modellen en benaderingen vinden waardoor we veerkracht kunnen mobiliseren in organisaties.

Bij het creëren van veerkracht gaat het onder andere om snel keuzes maken, loslaten, elkaar vertrouwen en dienstbaar leiderschap. Dit boek probeert met een knipoog naar de natuur de link te leggen tussen organisatorische veerkracht en maatschappelijke uitdagingen. Op deze manier hoop ik dat u oog krijgt voor de complexiteit van de uitdagingen waar wij organisatorisch nu voorstaan en een pragmatische oplossing, de BioBoom, die gebaseerd is op 3,8 miljard ervaring.

 

Bestel het boek nu:

 

Blank square hardcover album template on white background

 

E-book PDF €14,95

 

Hardcopy €37,95

 

 

 

Auteur

Els Martijn (1967) heeft haar interesse en kennis van de natuur van huis uit meegekregen. Als gids bij Burgers’ Zoo kon zij haar kennis van de natuur in het algemeen en biomimicry in het bijzonder verder verdiepen en combineren met de meer dan 20 jaar ervaring als leidinggevende en project- en programmamanager bij veranderingstrajecten. Van oorsprong financieel geschoold, werd zij steeds meer generalist en is nu een strategische verandermanager. Zij heeft haar master change management aan de VU te Amsterdam gehaald in 2006.

Als leidinggevende is zij altijd verbaasd geweest over hoe slecht projecten worden geïmplementeerd en strategische wijzigingen worden doorgevoerd. Dat komt vooral tot uiting in een project dat te duur, te laat en/of niet conform specificatie werd opgeleverd. De rol die de adviseurs hierbij spelen is haar een doorn in het oog: Zij hebben vaak veel te weinig kennis om de weerstand te verminderen en de verandering in goede banen te leiden.

Want verandermanagement is een vak. Als verandermanager moet je voelsprieten in de hele organisatie hebben, met iedereen kunnen praten en vooral de emoties van medewerkers de ruimte geven om de onvermijdelijke weerstand te kunnen laten verminderen. Met een template neerleggen, feiten opsommen, cijfers presenteren of een heisessie organiseren kom je er niet.

Haar eerste boek “Het beest in uw organisatie” (2013) is een groot succes geworden. Vooral de reflectie op het groepsgedrag bij beesten helpt mensen om met een lach diversiteit en veranderingen te kunnen accepteren. Met haar kennis van de natuur en brede ervaring in veranderingstrajecten zorgt zij dat organisaties en medewerkers meer grip op het veranderproces krijgen.